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SENATOR SMITH: The crow's nest at the highest point?
MR. LIGHTOLLER: Yes, sir.
SENATOR SMITH: Was in the water?
MR. LIGHTOLLER: Was just about level with the water.
SENATOR SMITH: When the bridge was submerged?
MR. LIGHTOLLER: Yes, sir.
SENATOR SMITH: And about what was the angle?
MR. LIGHTOLLER: I am afraid I could hardly tell you the angle, sir. . . .
SENATOR SMITH: I ask you again. There must have been a great number of passengers and crew still on the boat, the part of the boat that was not submerged, probably on the high point, so far as possible. Were they huddled together?
MR. LIGHTOLLER: I could not say, sir. They did not seem to be. I could not say, sir; I did not notice; there were a great many of them; there was a great many of them, I know, but as to what condition they were in, huddled or not, I do not know.
SENATOR SMITH: Did they make any demonstration?
MR. LIGHTOLLER: None.
SENATOR SMITH: Was there any lamentation?
MR. LIGHTOLLER: No, sir; not a sign of it.
SENATOR SMITH: There must have been about 2,000 people there on that part — the unsubmerged part of the boat?
MR. LIGHTOLLER: All the engineers and other men and many of the firemen were down below and never came on deck at all.
SENATOR SMITH: They never came on deck?
MR. LIGHTOLLER: No, sir; they were never seen. That would reduce it by a great number.
SENATOR SMITH: After this impact, did you hear any explosion of any kind?
MR. LIGHTOLLER: None whatever, sir.
SENATOR SMITH: What would be the effect of water at about zero —
MR. LIGHTOLLER (interposing): At about freezing?
SENATOR SMITH: What would be the effect of water at about freezing on the boilers?
MR. LIGHTOLLER: It is an open question. I have heard it said that they will explode, and others say they will not.
SENATOR SMITH: Have you ever known of a case?

LE SÉNATEUR SMITH : Le nid de pie au point le plus élevé?
M. LIGHTOLLER : Oui, monsieur.
LE SÉNATEUR SMITH : Était-il dans l’eau?
M. LIGHTOLLER : Il était à peu près au niveau de l’eau.
LE SÉNATEUR SMITH : Quand le pont a été submergé?
M. LIGHTOLLER : Oui, monsieur.
LE SÉNATEUR SMITH : Et quel était l’angle?
M. LIGHTOLLER : J’ai bien peur de ne pas pouvoir vous dire l’angle, monsieur. . .
LE SÉNATEUR SMITH : Je vous pose de nouveau la question. Il devait y avoir un grand nombre de passagers et d’équipage encore sur le bateau, la partie du bateau qui n’était pas submergée, probablement sur le point le plus haut, dans la mesure du possible. Ont-ils été regroupés?
M. LIGHTOLLER : Je ne saurais le dire, monsieur. Ils ne semblaient pas l’être. Je ne pouvais pas le dire, monsieur; je ne l’ai pas remarqué; il y en avait beaucoup; il y en avait beaucoup, je sais, mais quant à l’état dans lequel ils étaient, blottis ou non, je ne le sais pas.
LE SÉNATEUR SMITH : Se sont-t-ils manifestés?
M. LIGHTOLLER : Aucunement.
LE SÉNATEUR SMITH : Y a-t-il eu des lamentations?
M. LIGHTOLLER : Non, monsieur; pas un signe apparent.
LE SÉNATEUR SMITH : Il devait y avoir environ 2 000 personnes à bord — la partie non submergée?
M. LIGHTOLLER : Tous les ingénieurs, les autres hommes et bon nombre des chauffeurs étaient en bas et ne sont jamais montés sur le pont.
LE SÉNATEUR SMITH : Ils ne sont jamais montés sur le pont?
M. LIGHTOLLER : Non, monsieur. On ne les a jamais vus. Cela réduirait par un grand nombre.
LE SÉNATEUR SMITH : Après cet impact, avez-vous entendu quelque explication que ce soit?
M. LIGHTOLLER : Aucune, monsieur.
LE SÉNATEUR SMITH : Quel serait l’effet de l’eau à près de zéro —
M. LIGHTOLLER (s’interposant) : À peu près zéro?
LE SÉNATEUR SMITH : Quel serait l’effet du gel de l’eau sur les chaudières?
M. LIGHTOLLER : C’est une question ouverte. J’ai entendu dire qu’elles allaient exploser, mais d’autres disent qu’elles ne le feront pas.
LE SÉNATEUR SMITH : Avez-vous déjà entendu parler d’un cas?

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